lördag 1 mars 2014

Den gula tröjan

Idag behöver jag inte stå framför garderoben och undra vad jag ska välja för kläder, för jag vet precis vad jag ska ha på mig - en gul tröja. Första mars är Yellow Shirt Day och ser du en kvinna med en gul tröja idag skänk henne en extra tanke. Gå fram till henne och fråga: kan du berätta för mig hur det är att leva med endometrios?


Yellow shirt day för ökad medvetenhet om endometrios
Den gula tröjan för ökad medvetenhet om endometrios.
Bild från Fight Like a Girl


Den gula färgen 

Precis som bröstcancer har färgen rosa och prostatacancer färgen blå, har även endometrios en färg - gul. En färg för att skapa medvetenhet kring sjukdomen. Yellow Shirt Day är ett sätt att uppmärksamma en sjukdom som är alltför vanlig, alltför smärtsam och framför allt, alltför okänd. 

Vi som lever med endometrios (eller endo) möts ständigt av omedvetenhet. Vår sjukdom är krasst sagt inte tillräckligt "cool" eller "hipp". Vi kan inte visa på hög dödlighet, synliga symtom eller tillräckligt ovanliga symtom. När vi pratar om vår sjukdom måste vi prata om tabubelagda ämnen som mensvärk, smärtsamma samlag och barnlöshet - allt sådant som samhället har sagt att vi måste hålla för oss själva.

Awareness - medvetenhet

Hela mars är Endometriosis Awareness Month, endometriosmånaden, tillägnad endometrios för att på ett mer fokuserat sätt sprida kunskap om sjukdomen. Bara för att den är okänd, betyder det inte att den är ovanlig - den drabbar var 10:e kvinna i fertil ålder eller 176 miljoner kvinnor världen över. I Sverige lever cirka 200 000 kvinnor med endo. 

Det säger sig självt att medvetenheten och kunskapen hos allmänheten måste öka, så att kvinnor inte ska behöva lida i det tysta. Det är vi sjuka som måste ta första steget i att berätta och förklara hur det är att leva med sjukdomen, för att på så sätt få förståelse och bryta tabun.

Jag bär min gula tröja med stolthet. Jag är en av många starka kvinnor som, trots många hinder och motgångar, gör allt för att klara vardagen. Vi gör det jättebra men ingen märker det - vi borde alla få en guldmedalj för vad vi klarar. Bär din gula tröja med samma stolthet. Gläds åt de som vet vad den betyder och för de som vågar fråga hur det är att leva med endometrios.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com