måndag 5 maj 2014

Att kunna arbeta med endometrios

Ibland är varje dag en kamp. Kamp med värken, kamp med tröttheten och kamp med att överhuvudtaget fungera. Trots det måste många av oss bita ihop för att få vardagen, och inte minst arbetet, att gå ihop. Det blir tidvis en svår balansgång. 

Att arbeta kan bli extra svårt att klara av när värken och tröttheten blir för svåra eller när det är svårt att få förståelse för hur det är att leva med endometrios. 


Det gula bandet. Bild: Hedwig/Efter endometrios

Hinder i vägen

Att klara av och arbeta med endometrios är en större bedrift än om vi vore friska - det är nämligen inte alltid en självklarhet att arbeta överhuvudtaget. Lyckan när vi lyckas blir därför så mycket större.

Synen på arbete förändras av en kronisk sjukdom. Ett arbete innebär en inkomst och en känsla av självständighet. När endometrios sätter stopp för vad vi klarar av berövas på ett sätt vår frihet. Sjukdomen tar ifrån oss våra bra dagar och stänger oss ute från det sociala livet.

Jag själv har ett socialt arbete där jag måste bjuda mycket på mig själv. Det är givande och jag trivs, men det är slitsamt i och med att jag har endometrios. Jag får ta dag för dag och se om jag kan arbeta - ibland till och med timme för timme. Jag sätter upp mina mål vecka för vecka och får dela upp veckan i olika delar för att klara av den. Det här kräver att jag känner min kropps begränsningar angående energi och värk, i förhållande till arbetsdagen och typen av arbete.

Att kämpa för att orka fortsätta arbeta är ett viktigt beslut för mig. Just nu klarar jag precis att arbeta 50% och det är det jag orkar med - men jag arbetar. Jag kan inte jobba hemifrån och då kan det vara bra att få råd och ha några kort i bakfickan för att klara av en lång arbetsdag.


Hur du hittar vägar att kunna arbeta med endo

Se till att planera både veckan och dagen efter din form. Fördela arbetsuppgifterna jämt över veckan och dagen, så att du inte gör allt på en gång. Välj att lägga de svåraste och viktigaste uppgifterna den tidpunkt under dagen då du är som piggast och har minst ont. De enklare uppgifter som du känner att du kan klara av trots värk och trötthet kan du spara till senare. Se också över möjligheten att anpassa arbetsuppgifterna efter vad du klarar av.

Var öppen mot kollegor och chefer om hur du mår så att de kan stötta dig. Förklara hur värken eller tröttheten påverkar dig och be om hjälp om du behöver det. Arbetsgivaren har en skyldighet att hjälpa och stötta ditt arbete om du är sjuk. Därför är jag är helt öppen om hur jag mår och hur min behandling ser ut mot min chef.

Ta med en "akutväska" till arbetet. Se till att du alltid har med dig smärtstillande tabletter, en värmedyna, sköna kläder, TENS etc vid behov. Små enkla saker som gör det lättare att klara av en hel dag. Apropå smärtstillande tabletter så måste du själv känna hur starka tabletter du kan arbeta med. Jag klarar inte att arbeta med starka tabletter i kroppen. Jag blir för yr och okoncentrerad. Det här gör att min gräns för hur mycket smärta jag kan arbeta med minskas, men det är ett beslut jag har tagit. Du måste känna själv vad som fungerar för dig.

Om du kan är det bra att gå en promenad på lunchen. Att komma ut och röra dig hjälper dig att bli lite piggare samtidigt som du får lite motion för att lösa upp stela muskler.

Ta pauser under dagen. Det kan vara allt från att ta något litet att äta, att göra andningsövningar eller till att gå upp och röra dig. Finns det ett vilrum på ditt arbete så utnyttja det.

Prata med andra endodrabbade kvinnor för att höra hur de klarar av sina arbetsdagar. Att lyssna och få tips från andra kan hjälpa dig att hitta lösningar som passar för just ditt yrke. Olika yrken har olika förutsättningar. Dessutom kan du kanske hjälpa andra med dina erfarenheter.

Att klä sig bekvämt känns kanske inte som det viktigaste rådet men det kan vara av större betydelse än du tror. Värken kan göra det svårt att ha på sig till exempel byxor som sitter åt, framför allt i midjan. Genom att ha lite lösare kläder som är lätta att sitta i och röra sig i kanske du klarar dagen bättre.

Ett riktigt viktigt råd är att vara sjuk när du behöver det. Går det inte att arbeta en dag så går det inte och försök att inte känna dig skyldig för det. Du vinner ingenting på att pressa dig till det yttersta. Däremot finns det alltid dagar då vi måste arbeta och då är dessa råd ovan till hjälp. Kommer du in i en period där du känner att du verkligen inte kan jobba så kanske du måste överväga en sjukskrivning.

En av de anledningar till att vi kanske arbetar när vi egentligen inte kan är karensdagarna. Endometrios är en sjukdom som gör att vi ofta är borta några dagar i månaden och det medför att vi får många karensdagar. Du kan ansöka om särskilt högriskskydd från Försäkringskassan som gör att du slipper karensdagen. Du behöver ett intyg från din läkare om din diagnos och du måste redovisa dina sjukdagar det senaste året. Om du får ansökan beviljad gäller högriskskyddet i ett år och sedan måste du ansöka på nytt om du behöver det. Det här har verkligen underlättat för mig, för ekonomin blir inte lika avgörande.


Pressa dig inte

Att kunna arbeta hör så mycket ihop med viljan att vara "normal". Det är också den viljan som ofta får oss att pressa oss för hårt, med resultatet att vi får mer värk och en större trötthet. 

Lär dig dina gränser. Det betyder att du inte bara måste känna hur du mår nu, utan även ta hänsyn till hur ett eventuellt bakslag blir - då kroppen "ger igen" för att du gjort för mycket. Kom ihåg att du alltid gör ditt bästa. Försök se det positiva och fokusera på vad du faktiskt kan och gör. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tycker du att inlägget var intressant? Lämna en kommentar (men håll god ton) eller dela det med andra.

Om du inte vill skriva en kommentar kan du skicka ett meddelande istället. Använd formuläret längst ner på sidan eller skicka ett mail till efter.endometrios@gmail.com